Begeleiding voor medewerkers die complexe rouw ervaren    


Het is best lastig om via een website voldoende inzicht te schetsen in mijn werkwijze, visie en missie. Als manager van een medewerker die complexe rouw ervaart wil ik via onderstaande iets meer gevoel en beeld geven bij de inhoud van mijn werk.

Ik verwacht dat je niet vaak een beroep op mijn expertise hoeft te doen, dus om aan mijn diensten herinnerd te worden kun je me ook volgen via LinkedIn.




De laatste coachsessie

Hier doe ik het voor… iemand vanuit wanhoop zien groeien naar een levenslustig persoon die keuzes maakt ten gunste van zichzelf. Die weer toekomstplannen maakt en goede balans in werk en privé heeft. Ik word daar heel blij van en mijn eigen batterij wordt volgeladen met super-power-energie.

Vandaag heb ik met mijn cliënt voor een boswandeling gekozen als locatie en werkvorm. Het was een prachtige wandeling, alles klopte. Goed gezelschap, goede weersomstandigheden en een goed verhaal. Want het is ons verhaal.

We nemen elkaar in gedachten mee naar onze eerste ontmoeting. Er waren zoveel tranen en de wanhoop was enorm. Mijn cliënt was in één klap vier vrienden kwijtgeraakt en een aantal weken later overleed haar beste vriendin. Allen ten gevolge van een verkeersongeval. Mensen in de bloei van het leven en ook bevriend met elkaar. De grote hulpvraag waar mijn cliënt voor bij mij kwam was: hoe hou ik mezelf staande? Dit is veel meer dan ik dragen kan.

Nu een half jaar later vraag ik of we het doel hebben bereikt. Jazeker! Het doel is meer dan bereikt. Maar hoe heeft de coaching daar dan aan bijgedragen? Wat heb je er aan gehad? Nou heb je even, grapt ze. Je hebt me geholpen met het laten zien van de stappen die ik zet. Me gerustgesteld over de keuzes die ik maak. Geen oordeel gegeven over wat ik vertelde. Naar me geluisterd om me te begrijpen. Laten voelen dat er geen deadline is als het om levensvragen gaat. Dat ik iets geen "plekje" hoef te geven of dat ik het "los moet gaan laten". Je hebt me laten inzien dat ik kan doorleven ondanks verlies en tegenslag. 

Wauw wat een prachtige uitleg wat mijn coaching voor haar heeft betekend… Ik ben er even stil van en geef mezelf de tijd om deze woorden in me op te nemen. Dit is de reden waarom ik altijd vlinders in mijn buik heb als er een afrondende sessie op de planning staat.




Landkaart Rouw

Ik denk dat de klap nog komt… dit is het antwoord van mijn cliënt op de vraag die ik stel. We zijn net begonnen aan onze 6e coachsessie en ik vraag haar hoe het is gegaan in de afgelopen weken. Ze leunt op de tafel met haar hoofd gebogen en zegt ik denk dat de klap nog komt.

Waarom denk je dat? is mijn reactie en ze zegt dat is wat iedereen in mijn omgeving tegen me zegt. Hoe denk je er zelf over? vraag ik nou ik denk dat we de klap vorig jaar wel hebben gehad, wat kan er nog erger zijn dan wat er al gebeurt is. Ja dat denk ik ook, is mijn reactie.

Om aansluiting te vinden in de behoefte van dit moment pak ik de “Landkaart Rouw” uit mijn tas. Deze is gemaakt door Anneke De Leeuw en geeft een geweldig inzicht in alle componenten die te maken hebben met rouw.

Ik rol hem uit vertel over het Ooit Land, Nieuw Land en Rouw Land. Maar ook over de Zee van mogelijkheden, De Levensrivier en de Ark van herinneringen en blijvende verbinding. Er volgt een mooi gesprek over verschillende componenten, wat opvalt is dat cliënt op dit moment vooral benoemd wat er tegen het Nieuw Land ligt.

Ze kijkt nog eens naar de gehele landkaart en zegt als ik dit allemaal al heb doorstaan en nu zo dicht bij het Nieuw Land zit, dan zal de klap wel niet meer komen. We lachen samen om haar reactie en ik geniet van de ontspanning en de inzichten die deze sessie ons heeft gebracht.




Rouw Know-How sessie iets voor jou?

Mijn missie is dat alle managers in het bedrijfsleven goed hebben nagedacht en zich hebben voorbereid op het thema rouw. Als een dierbare van een medewerker uit je team overlijdt, dan wil je paraat hebben hoe je daar het beste mee omgaat. Op die manier vergroot je de kans dat je medewerkers goed door hun rouwperiode heen komen en zo goed mogelijk aan het werk blijven.

Tijdens mijn coaching met medewerkers die door een intense rouwperiode heen gaan, hoor ik vaak terug dat ze op kantoor in een koud bad terechtkomen. De eerste werkdag na het verlies van een dierbare is voor hen erg ingewikkeld. Collega’s weten zich vaak geen houding te geven. Er is geen tijd gemaakt om met elkaar in gesprek te kunnen, want de klanten wachten op ons. Er is vaak niets extra’s geregeld voor een zachte landing. Dit kan anders!

Om die reden geef ik mijn Rouw Know-How sessie voor managers zodat dit bij jou in het bedrijf wél goed gaat. Tijdens de sessie:


✅ Ontvang je handvatten voor de periode van het nieuws tot enkele maanden daarna
✅ Leer je hoe je kunt herkennen of de rouw ‘normaal’ verloopt en wanneer het complex is
✅ Snap je wanneer de situatie om maatwerk vraagt en hoe je dat aan kunt pakken
✅ Begrijp je wanneer welke rouwbegeleiding gewenst is 
✅ Krijg je een duidelijk beeld hoe je zelf om wilt gaan met medewerkers in rouw

Om de sessie nog praktischer te maken, kan ik de sessie voorbereiden met iemand die de protocollen, verlofmogelijkheden en specifieke vraagstukken kent bij jou in het bedrijf.

Mijn presentatie duurt in principe 30 minuten waarbij er ruimte is voor vragen. De sessie kan online tijdens bijvoorbeeld een teamoverleg plaatsvinden. Is je bedrijf gevestigd in de regio Heerenveen dan kom ik naar je toe op een moment dat goed uitkomt.

Ik kijk ernaar uit om jouw uitnodiging in mijn mailbox te ontvangen via info@MrsTears.nl.




Geef je verlof of meld je een medewerker met complexe rouw ziek?

Wat is er nu eigenlijk geregeld bij jou in het bedrijf?... Als het gaat om verlof bij overlijden.

Stel je een medewerker voor die te maken krijg met een verlies. Dan is de eerste stap natuurlijk om diegene het verhaal te laten vertellen. Wat is er gebeurd en om wie gaat het?
Vanuit het verhaal kun je opmaken wat de relatie van de overledene is tot je medewerker. Van hieruit kun je met elkaar in gesprek gaan over de duur van het verlof en andere praktische afspraken en hulp.

In de meeste cao’s kom je deze vormen en omschrijvingen van verlof tegen:

Calamiteitenverlof
Voor de eerste opvang van onvoorziene of zeer persoonlijke omstandigheden die een onmiddellijke onderbreking van je werk vergen.
Vb: het overlijden van een familielid, de bevalling van je partner of de spoedeisende, onvoorzien of redelijkerwijze niet buiten werktijd om te plannen arts- of ziekenhuisbezoek, of de noodzakelijke begeleiding van een naaste hierbij.

Buitengewoonverlof
Op de dag van het overlijden van je partner of (pleeg-/stief-) kinderen tot en met de dag van de begrafenis of crematie tot een maximum van 5 dagen.
Op de dag van het overlijden van een (schoon-)ouder, broer, zwager of (schoon-)zus en op de dag van de begrafenis/crematie.

Rouwverlof
Op dit moment is het in Nederland zo geregeld dat er in sommige sectoren gebruik gemaakt kan worden van rouwverlof. Dit type verlof krijg je vanaf het moment van iemands overlijden. De relatie tot de overledene heeft invloed op de duur van het verlof. Er is geen wettelijk rouwverlof.

Wat ik in de praktijk vaak zie is dat de medewerker niet genoeg heeft aan deze perioden van verlof. In veel gevallen is er meer tijd nodig en is men nog niet meteen in staat om volledig aan het werk te gaan. De enige uitweg die er dan nog is, zal een ziekmelding (ziekteverlof) zijn.

Heb jij in beeld hoe verlof bij overlijden nu geregeld is bij jou in het bedrijf en hoeveel ruimte je hebt om maatwerk te bieden?



 

Als werken niet meer gaat...

De spanning giert door mijn lijf, ik voel me onrustig en sta de hele dag op scherp. Vanmorgen heb ik mezelf ziek moeten melden omdat ik me niet kan concentreren op het werk.

Ik heb jouw nummer gekregen van mijn teammanager, kunnen we iets afspreken?

Deze medewerker wordt binnenkort 59 jaar en de spanning die zich in haar lijf opbouwt linkt ze aan het overlijden van haar eerste partner. Hij is op 59 jarige leeftijd plotseling overleden.

Tijdens het coachtraject zoomen we in op de verschillende thema’s die er spelen. Ze kwalificeert ieder thema op basis van haar gevoel. Er vallen mooie stiltes en er vloeien tranen. De spanning die ze ervaart blijkt niets met het overlijden van haar eerste partner te maken hebben. Het overlijden van haar vader is destijds helemaal langs haar heen gegaan en komt nu pas bij haar binnen.

Soms word je als manager met een vergelijkbare situatie geconfronteerd. Je medewerker meldt zich ziek of krijgt het werk niet meer goed voor elkaar. Je weet dat er sprake is van rouw. Dat is een privéaangelegenheid waar jij als manager niet zoveel in kunt betekenen als je misschien zou willen. Bedenk je dat mijn Doorleeftraject de medewerker wel die ondersteuning biedt die nodig is.









Feestdagen en een medewerker met complexe rouw

Muziek en emoties aan het einde van het jaar... Je bent aan het autorijden, koken of was opvouwen en ineens rollen de tranen over je wangen. Bij de eerste klanken van een liedje is het meteen raak. Dikke tranen van verdriet en een benauwend, drukkend gevoel in je lijf. Je staat stil bij die ene persoon die je mist en laat de waterlanders stromen. Het geeft je lijf weer wat ruimte en rust, tot er een volgend liedje komt of niet. Dat is wat muziek kan doen met mijn cliënten die een dierbare hebben verloren.

Luister jij tussen kerst en oud &nieuw ook naar de TOP 2000?
Daar staan heel wat nummers tussen die je terugbrengen in de tijd. Vaak naar de momenten die in je geheugen gegrift staan. Je leven is als een achtbaan en zoals het liedje “Rollercoaster” begint, heeft het… Mooie gekke hoogtepunten waarin het leven uitbundig wordt gevierd. Echte diepe dieptepunten waarbij intens verdriet wordt ervaren. Niemand weet waarom.

Wat ik vaak hoor is dat mijn cliënten uitkijken naar de gezelligheid en reuring die feestdagen met zich meebrengen. Gezellig met familie en vrienden eten, spelletjes doen en bijkletsen. Dat geeft energie en afleiding. De overgang ervaren ze vaak als heftig. Onderweg naar huis gaan en een leeg, koud en donker huis binnenkomen is intens. Het zal je niet verbazen dat ze het naar huis gaan in veel gevallen zo lang mogelijk uitstellen.

Emoties, rouw en verdriet is voor iedereen anders. Het is een privé aangelegenheid. Toch kun je als manager iets voor die medewerker doen.

Wat bijvoorbeeld helpt is niet blij en joviaal fijne feestdagen wensen. Wat je wel kunt doen zijn open vragen stellen zoals:

✨ De feestdagen staan voor de deur, hoe is dat voor jou?
✨ Wat zijn je plannen voor de feestdagen?
✨ Waar ga je het nieuwe jaar inluiden?

Wat ook kunt doen is je hulp aanbieden. Het geeft steun om een helpende hand aangeboden te krijgen en in de praktijk is dat aanbod vaak al genoeg.

Met welk gevoel jij en je medewerkers de kerstdagen ook ingaan, wat ik jullie wens zijn warme en liefdevolle dagen met een lach en/of traan.



 

Een eerste coachsessie

Vroeg in de morgen ontvang ik een kort bericht van een manager uit mijn netwerk: ik heb iemand naar je doorgestuurd. Ze heeft jouw expertise nodig. Ik weet zeker dat het haar gaat helpen

Hm oké, denk ik en ik stuur een reactie om hem te bedanken voor de heads-up. Later die dag ontvang ik een WhatsApp bericht: Hoi Patricia, mijn manager heeft me doorgestuurd. Hij zegt dat jij me kunt helpen. Ah denk ik, daar is ze.

Doordat we beide op dat moment gelegenheid hebben, bellen we even. Het klikt. We spreken elkaars verwachtingen uit en plannen de eerste coachsessie in.

Een week later ontmoeten we elkaar. Ze is zichtbaar gespannen dus ik stel haar op haar gemak. Ze geeft aan dat ze het fijn vindt dat ik begin met vertellen en dus vertel ik kort iets over mezelf en aansluitend over mijn rouw- en verlies coaching. Ondertussen zie ik dat ze meer ontspant en dat ze zich wat comfortabeler voelt.

Nu is zij aan de beurt en begint haar verhaal te vertellen… Ze is erg moe en loopt over. Haar hoofd zit vol en ze voelt zich vlak. Geen emotie, geen zin om met andere mensen om te gaan of om eropuit te gaan in het weekend. Ze wil voorkomen dat ze zichzelf voorbij gaat lopen, net als jaren geleden toen een vriendin uit het leven stapte.

Ze neemt een hap lucht en wil me gaan vertellen over het recente overlijden van haar BFF … en daar zijn ze … dikke tranen en een intens verdriet overspoelen haar waardoor ze niet meer uit haar woorden kan komen. Wat een groot verdriet, wat zal dit zwaar voor je zijn, zeg ik tegen haar. Als ze een beetje tot rust is gekomen, stel ik voor om een ommetje te maken. Buitenlucht zal ons goed doen.

De eerste coachsessie zie ik vaak intens veel verdriet en radeloosheid. Tijdens de afrondende coachsessie zie ik weer levenskracht en energie in de medewerkers. Bijzonder mooi om die verandering van dichtbij mee te maken en hen door hun rouw heen te begeleiden. Daar doe ik het voor.